Feliratkozás hírlevélre

Az eladási statisztikákban nincs semmi lehangoló

Forrás: Washintonpost.com 2009. nov. 24.
Fordította: Szendi Gábor

A méregdrága antipszichotikumokat gyártó gyógyszeripar most szemet vetett a depressziósok kimeríthetetlen piacára, s az igen veszélyes antipszichotikumokat úgy akarja eladni, mint az antidepresszánsra nem reagáló depressziósok megfelelő kiegészítő kezelése. Mivel az antidepresszánsok bizonyítottan hatástalanok, kezelésrezisztens depressziósok garmadával vannak. Az antipszichotikumokat eddig olyan veszélyes gyógyszereknek tekintették, amelyek alkalmazását kétszer is meg kellett gondolni. Ám a gyógyszeripart eddig sem a betegek gyógyulása vagy a gyógyszerszedés súlyos hosszútávú következményei izgatták, hanem az eladási statisztikák, a pszichiátria pedig mindig is hűséges kiszolgálója volt a gyógyszeriparnak, ezután is engedelmesen fel fogja írni ezeket a szereket - pláne, ha ebben még egyénileg is érdekelté teszik a méreg drága gyógyszert felíró pszichiátert. A boldogtalanság így válik életveszélyes állapottá.

 

 

Az amerikai orvosok 2008-ban 164 millió antidepresszáns receptet írtak, s ezzel a harmadik leggyakrabban felírt gyógyszerré tették az antidepresszánsokat. Most Bristol-Myers Squibb szeretné megcsapolni a nagy piacot a bombasiker antipszichotikumának, az Abilifynak az agresszív reklámozásával.
Az Abilifyt eredetileg skizofrénia, majd hamarosan a bipoláris betegség kezelésére törzskönyvezték. (Ezért divatos manapság mindenkit bipoláris betegség diagnózissal felcímkézni, és aztán antipszichotikumot adni neki, holott - hacsak nem áll fent pszichotikus mániás állapot - az antipszichotikum adása indokolatlan és veszélyes. - Sz. G. megj. Lásd. Zyprexa és bipoláris betegség)
De amikor 2007 végefelé sikerült törzskönyveztetni az antidepresszánsra nem javuló depressziósok kiegészítő kezelésére is, akkor a cég ezzel megütötte a főnyereményt. Ez az első antipszichotikum, amelyet a Gyógyszer és Élelmezésügyi Hivatal (FDA) törzskönyvezett depresszió kiegészítő kezelésére.

Most a gyártó az Abilifyt a depresszió kezelésére hirdeti a nyomtatott sajtóban és a televízióban is, és a reklám működik: a múlt évben az Abilify a hihetetlen 2.37 milliárd dollár forgalmat érte el az USA-ban. Ez a 2007-hez képest 33%-os növekedés, s ezzel ez a gyógyszer a 12. legkifizetődőbb gyógyszerré vált.

Miközben a hirdetések működnek, és fokozzák a gyógyszer eladását, a probléma az, hogy bárki, aki a tévé reklámot nézi, megesküdne rá, hogy ez a gyógyszer csak egy másik antidepresszáns. De az Abilify nem egy közönséges gyógyszer. Ez az atipikus (vagy "újabb") antipszichotikumok osztályának egy tagja. Ezeknek a gyógyszereknek eltérő - és némely esetben sokkal súlyosabb - mellékhatásai vannak, mint a depresszióban leggyakrabban alkalmazott SSRI-oknak, azaz szelektív szerotonin visszavétel gátlóknak, amelyekkel kapcsolatban egyébként ugyancsak rengeteg biztonsági aggály megfogalmazódott már.

Az Abilify növekvő népszerűségének az egyik oka, hogy a gyógyszerosztály más tagjaihoz képest, mint pl. a Zyprexa, kevésbé okoz súlyproblémákat és megnövekedett vércukorszintet. De még így is okozhat olyan mellékhatásokat, mint nyugtalanság, csökkent fehérvérsejtszám és tardív diszkinézia, amely a végtagok és a test akaratlan, ismétlődő mozgásait jelenti, mely állapot végleges lehet (a tardív diszkinézia igen súlyos állapot, mert visszafordíthatatlan, s sok beteg abba hal meg, hogy a nyelőizmokat érinti a mozgászavar és nem tudnak nyelni, vagy félrenyelnek - Sz. G. megj.)

Két vizsgálatban, amelyet a gyártó szponzorált, azoknak a betegeknek a 25%-ánál, akik antidepresszánsuk mellé kaptak Abilify-t, akatizia alakult ki (az akatizia belső nyugtalanság és mozgási késztetés, amely oly fokot is elérhet, hogy a beteg pl. öngyilkosságba vagy agresszív cselekedetekbe menekül előle Sz. G. megj.). A csak antidepresszánst és placebót kapó betegek 4%-nál alakult ki akatizia (ez is megengedhetetlen, ez vezet az antidepresszáns szedés alatt öngyilkossághoz. Sz. G. megj.). Az Abilify ezenfelül 45-ször drágább, mint a legtöbb antidepresszáns.

A Consumer Reports arra következtet, hogy a Bristol-Myers Squibb azért propagálja az Abilifyt depresszióra, mert a skizofrén és bipoláris betegek száma alacsony. A depresszió viszont egy valóságos pénzt tejelő tehén a mentális problémák piacán. Minden hetedik ember tapasztal depressziót élete során. Ha el akar adni 2 milliárd dollár értékben egy gyógyszert, akkor ezt a piacot ajánljuk e célra.

Az antipszichotikumok alkalmazása az antidepresszánsra nem reagáló betegek esetén nem újdonság. De mivel sokkal súlyosabb mellékhatásai vannak, az antipszichotikumok alkalmazását eddig csak utolsó lehetőségként vetették fel, amikor már a többi lehetőség, mint pl. többféle antidepresszáns alkalmazása, kimerült.

Nem meglepő módon az Abilify hirdetése nem ajánlja ezt. Éppen ellenkezőleg, nyilvánvalóan azt ajánlja, hogy ha az első antidepresszáns nem elég hatékony, rögtön alkalmazni kell az Abilifyt, mint kiegészítő gyógyszert (mivel az antidepresszánsok bizonyítottan hatástalanok, ez a helyzet könnyen elő fog áll- Sz. G. megj.).

Ha ezt a rendkívül hatásos pszichiátriai gyógyszert reklámozó piaci fogást veszélyesnek érzi önmagára nézve, akkor a Consumer Reports osztja az Ön nézeteit. De még lehet sokkal rosszabb is. Meglehet, az Abilify hihetetlen sikere inspirálta azt, hogy a versenytárs (és egyben sokkal súlyosabb mellékhatásokkal bíró) quetiapine (Seroquel lásd. a veszélyeket) ugyancsak törzskönyvezés előtt áll a depresszió kiegészítő kezelésére. Milyen lehangoló is lehet egy csata a reklámok közt.



































 

 

 

 

 

 

 

Küldje el barátjának, ismerősének!