Feliratkozás hírlevélre

Az SSRI-ok duplájára növelhetik a gyomor és bélrendszeri vérzés kockázatát

Fordította: Szendi Gábor
Forrás: Medical Research News 2007 okt. 9.

Egy új kutatás azt mutatja, hogy a szelektív szerotonin visszavétel gátlók (SSRI-ok), az a gyógyszercsoport, amelyet mindennaposan alkalmaznak a depresszió kezelésére, megduplázhatja a gyomor és bélrendszeri vérzés kockázatát, jelentették be a Wake Forest University School of Medicine kutatói. Amikor az SSRI-okat aszpirinnel vagy más hasonló fájdalomcsillapítókkal szedik, ez a kockázat 600 százalékkal magasabb.

"A klinikusoknak, akik felírják ezeket a szereket, tudatában kéne lenniük ennek a potenciális kockázatnak, és meg kéne fontolni egyébb alternatívákat.", mondta Dr. Sonal Singh vezető kutató és a belgyógyászati PhD. "Ezen felül a felügyeleti szerveknek azt is fontolóra kéne venniük, nem kéne a jelenlegi betegtájékoztatókat módosítani, feltüntetve a kockázat mértékét."

A kutatási beszámolót 2007 októberében tették közzé az Alimentary Pharmacology & Therapeutics webszájtján. A bizonyítékok azt mutatják, hogy az SSRI-ok szedése az emésztőrendszer vérzését okozhatja, többek közt a nyelőcsőben, a gyomorban, a vékonybelekben. Az emésztőrendszer felső traktusában bekövetkező vérzés kórházi kezelést és vérátömlesztést igényel.

Ezek a szerek széles körben használatosak depresszió, pánikbetegség és kényszerbetegség kezelésére. A kutatók azért fogtak bele a vizsgálatba, mert nem álltak rendelkezésre megfelelő adatok a szedési kockázat nagyságáról. Vizsgálták az SSRI-ok együttszedésének hatását a nem szteroid gyulladás gátlókkal, amelyek szintén okozhatnak emésztőrendszeri vérzést. A nem szteroid gyulladás gátlók körébe sorolhatók a közismert fájdalomcsillapítók, pl. az Aleve, Aspirin, Algoflex, Anaprox, Celecoxib, Advil, stb. (de nem az Algopyrin, Quarelin, paracetamol).

A kutatók 153 000 beteg adatait dolgozták fel, amely lehetővé tette, hogy olyan hatásokat is észleljenek, amelyek az individuális esetleírásokból nem derül ki. Az elemzésből az derült ki, hogy az SSRI-t szedők körében kétszer gyakoribb az emésztőrendszeri vérzés. Amikor a beteg nem szteroid típusú fájdalomcsillapítókat is szedett, a vérzés kockázata hatszoros volt az egyik gyógyszercsoportot sem fogyasztókhoz képest. A szerzők szerint az SSRI-ok és nem szteroid gyulladás gátlók együttes szedése egymást erősítő hatást eredményez.

"Bár a kockázat adott egyén esetében kis mértékben nő csak, a populáció szintjén nagyszámú embert érint.", mondta Singh.

Mint mondta, az idős depressziós betegek a legveszélyeztetettebbek, mert ők gyakrabban szednek különböző okokból nem szteroid gyulladás gátlókat. Adataik alapján úgy becsülik, hogy minden 411 ötven év feletti betegből, aki SSRI-t szed, egynél kórházi ellátást igénylő emésztőrendszeri vérzés alakul ki. Akik SSRI-t és nem szteroid gyulladás gátlót szednek egyszerre, azokból minden 80 emberből egynél várható a vérzés kialakulása.

"Úgy becsüljük, hogy az Egyesült Államokban és Angliában összesen 18 000 emésztőrendszeri vérzés következet be 2003-ban ilyen okokból.", mondta Singh.

A klinikai vizsgálatok elemzésén túl a szerzők elemezték a Kanadai Mellékhatásjelentések Adatbázisának és az USA Mellékhatás Jelentő Rendszerének 101 esetét is. Azt találták, hogy az SSRI-ok okozta vérzés bekövetkezte a gyógyszerszedés 25 hete körül várható. A betegek 67%-a nem szteroid gyulladás gátlót is szedett. A mellékhatás nem korlátozódott az idősekre, az esetek 38%-a hatvan év alatti volt.

"Ezek az eredmények aláhúzzák annak a fontosságát, hogy a klinikusok vegyék figyelembe a beteg gyomor és bélrendszeri kórtörténetét, és azoknál alkalmazzák az SSRI-okat, akiknél az emésztőrendszeri vérzés kockázata alacsony.

A kutatók nem tettek különbséget az egyes gyógyszerek közt, hogy vajon az egyik, vagy a másik okoz-e inkább vérzést. De korábbi vizsgálatok azt jelzik, hogy a paroxetin (Pl. Seroxat, Paroxat), sertralin (Zoloft), fluoxetin (Prozac) okozzák leggyakrabban az emésztőrendszeri vérzéseket. Singh szerint a jövő kutatásának a feladata tisztázni, melyik gyógyszerrel jár a legnagyobb kockázat.

Kapcsolódó cikk: Az antidepresszámsok rendellenes vérzést okozhatnak

Kommentár:
Elgondolkodtató, miért partizánmódszerekkel kell mindennaposan alkalmazott gyógyszerek életveszélyes mellékhatásait megtudni. Vonatkozik ez erre a vizsgálatra is, amit húsz évvel azután végeztek, hogy az SSRI-ok piacra kerültek, és vonatkozik arra, hogy nem éppen orvosának, pszichiáterének kéne az Ön figyelmét felhívnia ezekre a veszélyekre? Adott ki valaha is közleményt mondjuk a Magyar Pszichiátriai Társaság arról, hogy "emberek, itt vannak ezek a gyógyszerek, szerintünk nagyon hasznosak, de viszont ez és ez a veszélyük". Nem ez volna a kötelessége egy szakmai, mi több tudományos szervezetnek? Mert az érthető, hogy a hajszolt orvos nem bogarászik esténként pihenés helyett az interneten mellékhatások után kutatva. Nem is az ő dolga. Hanem annak a szervezetnek, amely képviseli a betegek érdekeit, és fontos célkitűzésének tekinti a tájékoztatást. Ez azonban - nekem úgy tűnik - abban merül ki, hogy siránkoznak az egészségügy átszervezése miatt, arról panaszkodnak, hogy a betegek ellátása sérül. Hát csuda tudja, ha a betegek érdekeit nézzük, igazán nem kerülne semmibe időnként figyelmeztetéseket kiadni, hogy az antidepresszánsok vérzést, impotenciát, csontritkulást, születési ártalmakat, agresszivitást okoznak, felborítják a hormonális rendszer működését, fokozzák a cukorbetegség kockázatát. Ja és az öngyilkossági kockázatról nem is beszélve. Ami már annyira közismert, hogy még abszurdabb, hogy a kockázatot nyilvánosan tagadó Rihmer Zoltánon kívül más nyilatkozatot nem is hallani e kérdésben.



































 

 

 

 

 

 

 

Küldje el barátjának, ismerősének!