Feliratkozás hírlevélre

A Kansas Egyetem pszichológusának kőkorszaki megoldásai vannak a depresszióra.

Írta: EDWARD M. EVELD Megjelent 2007. február 20-án.
Fordította: Sarlós Éva
Forrás: KansasCity.com

A Lawrencben élő Becky Foerschler nappali fényt szimuláló lámpát használ, miközben újságot olvas. Részt vesz egy „terápiás életmódváltozások” nevű depressziókezelő kutatásban, amely az őskori emberek vadászó- gyűjtögető életmódján alapul.

Steve Ilardi pszichológus, az országban egyre növekvő depresszió-járvány megfékezése érdekében visszatekint az emberiség történelmébe. Kutatása visszavezette őt az időben, több tízezer évre, hogy tanulmányozhassa a vadászó-gyűjtögető életformát azokban az időkben, amikor az emberek szoros kötöttségű csoportokban éltek. Vissza a kőkorszakba.
Tapasztalatai alapján Ilardi és a Kansas Egyetem kutatócsoportja kidolgozott egy programot hat eltűnőben lévő életstílus-elem helyreállítására. Ezt „terápiás életstílus-változásnak” nevezték el, mely arra hivatott, hogy segítsen a modern embereknek a depresszív betegségek kezelésében.
A csoport azonosította azokat az antidepresszáns faktorokat, amelyek elismertek a jelenkori kultúrában is: testmozgás, omega-3 fogyasztás, fényterápia, alvás, szociális kapcsolatok, töprengésmentes magatartás.
A legújabb és kijózanító statisztikák alapján 4-ből 1 amerikai klinikai depressziós lesz 75 éves koráig, - mondja Ilardi. Az amerikaiaknak ma 10-szer nagyobb az esélyük a depresszióra, mint 60 évvel ezelőtt.
Ilardi a pszichológia professzora, egyetemi docens, nem egy önsegítő guru. Ő tudja, hogy a vadászó-gyűjtögető szöveg egy kissé szokatlannak tűnik. De azt állítja, hogy korai eredményei fenomenális sikerrel kecsegtetnek.
Körülbelül egy éve a Lawrence-i Becky Foerschler, 3 gyermek édesanyja, levertnek érezte magát, szociális elkötelezettségeitől visszavonult, energiája szokatlanul megcsappant. Foerschler helyzete nem volt fatális, de stresszes családi ügyek sorozata előzte meg szenvedést okozó letargiáját, és barátai figyelmeztetései szerint tünetei depresszióra utaltak.
”Azt gondoltam, hogy ez nem az a dolog, ami magától el fog múlni”
Nem szeretett volna antidepresszáns gyógyszereket szedni, így amikor hallott Ilardi kutatásairól, felhívta őt, hogy megbeszéljenek egy találkozót. Találkozott a terapeutával és felvételt nyert a programba.
A depressziókezelés gyakran pszichoterápiára és antidepresszáns gyógyszerekre épül. A gyógyszerek életmentőnek bizonyultak számos ember esetében, de nem úgy működnek, mint a reklámokban- nyilatkozta Ilardi – és a mellékhatások lehetnek rosszak, vagy egyenesen pusztítóak, beleértve az öngyilkossági kísérleteket is. Az elmúlt két évtizedben az antidepresszáns gyógyszerek használata 800 %-kal emelkedett, és további emelkedést mutat a depresszív megbetegedések száma. Manapság az egyik legnagyobb antidepresszáns gyógyszerkutatás a 47%-os gyógyulást tekintette elfogadható értéknek. „Elfogadható” ez teljes gyógyulást, vagy a tünetek jelentős csökkenését jelentette. Azonban több mint a felének nem segítettek- mondta Ilardi.
„Nekünk nyilvánvalóan jobban kell csinálnunk”, jelentette ki Ilardi.
A depressziós megbetegedések gyakrabban fordulnak elő a fejlettebb országokban, mint a fejlődőekben, és gyakoribbak a városi lakosság körében, mint a falusiakéban. Az Amish-ek körében nagyon alacsony a depressziósok aránya.
Egy antropológus, aki a Kaluli embereket tanulmányozta (egy modernkori vadászó-gyűjtögető népcsoport Pápua Új-Guineában), csak egyetlen depressziós esetet talált a 2000 vizsgált ember körében. Mint az ősi vadászó-gyűjtögetőknél, a Kaluliknál sincs modern komfort és gyógyszerek. Gyakran szembesülnek a csecsemőhalandósággal, betegségekkel és erőszakkal. A kulturális kontraszt a modern Amerikával szemben hatalmas. Habár biológiailag nem sokban különbözünk tőlük, még a 100.000 évvel ezelőtt élő vadászó-gyűjtögető törzsektől sem.
„Sokféle szempontból vizsgáltuk a kőkorszaki agyakat és testeket”,- mondja Ilardi.
A gyors kulturális fejlődés viszonylag nem olyan régen zajlott le, a földműveléstől, városépítéstől, a technológiai robbanásig. Ilardi azt kérdezi: megtalálhatók-e ezekbe beleépítve az ősi életformának azok a sajátosságai, amelyek antidepresszánsok és amelyekhez nekünk vissza kellene térnünk.
A vadászó-gyűjtögető emberek mérföldeket gyalogoltak. Sokféle fényhatásnak voltak kitéve. Napnyugtakor lefeküdtek aludni. Változatosan táplálkoztak. Számos elhízottság-problémával foglalkozó szakértő szerint étvágyunk visszavezet azokba az időkbe, mikor az étel még bizonytalan árucikk volt.
Eddig 47 klinikai depresszióst kezeltek a programban. Ilardi elégedett az eredményekkel: 75%-uk teljesen meggyógyult, vagy a tünetei jelentősen mérséklődtek.
Rick Ingram, KU pszichológia professzor, kezdetben szkeptikus volt Ilardi programjával szemben, de látja, hogy ígéretesek az eredmények. Egyesek szerint a kezelési program további vizsgálatokat igényel, amelyeket Ilardiék csoportjától függetlenül végeznének el.
„Ez egy innovatív program a kezdeti stádiumában, ezért bizonyos adatok még hiányoznak belőle.”- mondja.
Ingram szerint a Terápiás Életforma-váltó Programnak nem versenyeznie kéne a hagyományos terápiákkal, hanem velük összefonódva működnie. Szerinte a biológia és pszichológia területei konvergálnak ebben a programban, az innováció ezek egyesítésében rejlik.
A 12 hetes programban a 90 perces, heti összejöveteleket két klinikus tartja 5-8 pácienssel. A hat elemet egy héten egyszer alkalmazzák. A páciensek telefonon tartják a kapcsolatot a terapeutákkal a két összejövetel között.
Foerschler a múlt nyáron fejezte be a programot és tünetmentessé vált.
“A hatodik héten már alapvető változást észleltem, és a 12 összejövetel végére már semmilyen tünetem nem maradt” mondja Foerschler


A változás 6 eleme

A Kansas Egyetem kutatói tanulmányozzák a 6-elemes Terápiás Életmódváltó Program hatásait a depressziós tünetekkel rendelkező betegeknél.
A módszerek az emberek széles körének nyújthatnak segítséget, azokat is beleértve, akiknek a családtörténetében előfordult már depresszió. Az elemek többsége hangulatjavító hatást mutat - mondja Ilardi, a pszichológia professzora, egyetemi tanár.
Itt következik a 6 elem. A Terápiás Életmódváltó Program páciensei terapeuták és orvosok útmutatásait követik. Minden esetben konzultáljon orvosával, mielőtt elkezdené a gyakorlati programot, vagy táplálék-kiegészítőket szedne.


OMEGA-3 ZSÍRSAVAK
Az agynak szüksége van esszenciális zsírsavakra, omega-6-ra és omega-3-ra, az egészséges működéshez. A tipikus amerikai étkezésben az omega-6 és az omega-3 zsírok aránya 16 az 1-hez. Az optimális arány 1 az 1-hez. Az omega-3 fogyasztás az elmúlt 100 évben meredeken zuhant, részben a gabonával táplált húsok és halak miatt, mondja Ilardi. Néhány tanulmány összefüggést lát az omega-3 hiány és a depressziós kockázat növekedése között.

Kezelés: Napi 1000 milligram omega-3 -, más néven EPA (eicosopentaenoic acid) fogyasztása, koncentrált formája a halolajnak, plusz egy multivitamin. Ilardi szerint „ez egy nagy terápiás dózis, de még mindig nincs konszenzus a kutatók között, az optimális omega-3 fogyasztás dózisával kapcsolatban”. A multivitamin szerepe az oxidatív hatások csökkentése.
lásd még Depresszió és omega-3


TESTMOZGÁS
Amíg az emberek a vadászó-gyűjtögető társadalmakban órákat töltöttek naponta fizikai aktivitással, addig az amerikai felnőttek többsége nem végez rendszeres testmozgást. A klinikai kísérletek a testmozgást hatásos depressziós kezelésnek tartják, már heti 90 perc is hatékony.
Kezelés: 30 perc aerobic háromszor egy héten.

lásd még Depresszió és testmozgás


FÉNY-TERÁPIA
A vadászó-gyűjtögetők a szabadban, napfény hatásának voltak kitéve. Egy napsütéses napon a külső fény legalább 10-szer, 20-szor erősebb, mint a házon belüli. A fényhatás hiányáról kiderült, hogy rontja az alvást és befolyásolja a hormonokat, hozzájárulva a fáradtsághoz.
Kezelés: Napi 30 perc napfény. A program is biztosít a klienseknek egy 10,000 lux-os lámpát — a lux a fényerő mértékegysége — amely szimulálja a napfényt.


ALVÁS
Az átlag amerikai 6.8 órát tölt éjszakánként alvással. 100 évvel ezelőtt még 9 órát aludtak. A vadászó-gyűjtögető társaságok mai modernkori tagjai panaszkodnak a túl sok alvás miatt. Az alváshiány egy bizonyított egészségkockázati tényező.
Kezelés: A cél 8 óra. Terapeuták javasolják, hogy javítsunk az alváson úgy, hogy letompítjuk a fényeket, és lejjebb kapcsoljuk a termosztátot egy órával a lefekvés előtt.


SZOCIÁLIS KAPCSOLATOK
A vadászó-halászó társadalmak 50-150 fős csoportokban éltek, elsősorban közeli rokonaikkal és barátaikkal együtt. Az amerikai felnőttek elszigetelten nőnek fel távolabbi családtagjaiktól és barátaiktól. A szociális támogatottság egy biztonsági öv a depressziós kockázatok elkerülésére. “Arra lettünk tervezve, hogy sok ismerős arccal legyünk körülvéve, akik közel állnak hozzánk”.- mondja Ilardi
Kezelés: A terapeuták és pácienseik kidolgozzák a kapcsolatfejlesztés módjait, és a szociális elszigetelődés megakadályozását. A páciensek célokat tűznek kis a szociális tevékenységekhez, beleértve a barátokkal és rokonokkal folytatott párbeszédek tervezését is. Ilardi megjegyzi, hogy amíg a lelki gyakorlatok nincsenek kifejezetten a programban, addig sokan találnak erőt adó szociális kapcsolatokra a templomi közösségekben.


AGGÓDÁS-MENTES VISELKEDÉS
Az aggódás-tépelődés egy tendencia a negatív gondolatokon való elidőzésre. A tépelődés epizódjai akkor jelennek meg leggyakrabban, ha egyedül vagyunk. A közeli és állandó szociális aktivitás miatt, a vadászó-gyűjtögetőknek nem sok lehetőségük volt a tépelődésre. Sok amerikai tölti az idejét egyedül, a forgalmi dugóban ülve vagy a TV-t nézve.
Kezelés: A terapeuták igazolják a töprengés mérgező hatását, és leküzdésére azt tanácsolják, hogy kerüljük el a hosszú magányosan eltöltött szakaszokat úgy, hogy aktivitással töltjük fel ezeket, vagy egy szeretett személlyel lépünk kapcsolatba.

Kommentár:
Mint ez a klinikai kutatás is rámutat, amit ma a pszichiátria depressziónak nevez, az különböző okokból kialakult motiválatlan, fáradt, lehangolt állapot, aminek nem sok köze van a „szerotoninhiányhoz”. A kutatók az „ősember” feltételezhető életformájából indulnak ki, amire az evolúció során adaptálódtunk. Mint felelős helyen dolgozó kutatóktól nem várható el túlságosan radikális álláspont; lássuk be, amit itt képviselnek, már az is könnyen állásukba kerülhet, ha az egyetem, ahol dolgoznak, komolyabb támogatást kap a gyógyszeripartól. A kutatók óvatosan arra céloznak, hogy az antidepresszánsok gyakorlatilag hatástalanok, de ezt hivatalos kritikaként mindig úgy kell mondani, hogy „nem elég hatásosak”. Már ez is bátor dolog. A kutatók vizsgálataiból és kezelési próbálkozásaikból az is kiviláglik miért. Mozgást, napfényt, omega-3 hiányt, a szociális kapcsolatok beszűkülését nem lehet antidepresszánssal kezelni.
Ami új ebben a vizsgálatban, az az, hogy nem csak beszélnek róla, hanem teszik a dolgukat, alternatív módon sikeresen kezelnek klinikai depresszióban szenvedő embereket. Ez a webszájt is erre buzdít mindenkit. Ez a kutatás olyan programot fogalmazott meg, amelyhez nem kell az USA repülni, vagy ott élni. Mozogni, napozni, omega-3-at szedni, aludni, barátokra szert tenni itthon is lehet.
Régóta tudjuk, csak a gyógyszeripar propaganda harsogása elnyomja a tiszta igazságokat, hogy a mozgás, aerobik, futás, stb. hatásos antidepresszáns. Ugyanígy számos vizsgálat igazolta, hogy napi 2 gr EPA súlyos depressziósokat is meggyógyított. A fényhiány az egyik oka a szezonális depressziónak, és nyilvánvaló, hogy ez nem egy elkülönült, speciális betegség: a fényhiány mindenkit lehangol valamilyen mértékben. A kutatók persze sok mindenről nem vesznek tudomást, érdemes egy-két kiegészítést tenni.
A vitaminhiány kóros méreteket ölt a lakosság körében. A B-vitaminok (B1. folsav, B6, B12) hiánya ugyancsak depressziószerű állapotot eredményez, s nagy dózisú B-vitaminnal sikeresen lehet kezelni depressziós betegeket. A D-vitamin hiánya ugyancsak depressziószerű állapotot okoz. A cink, vas, jód- és szelén- és magnéziumhiány mind észrevehetetlen és jellegtelen hiányállapot eredményez, közös jellemzőjük: a „depresszió”. Ezek a hiányállapotok csak egészen szélsőséges esetben kerülnek felismerésre.
Egyszóval „depressziót” nagyon sok, itt fel nem sorolt hiány, melyek ritkán fordulnak elő egyedül, hisz aki általában nem fogyaszt megfelelő étrend kiegészítőket, az többszörös hiányállapotban szenved. Sem a pszichiáterek, sem a pszichológusok nem felkészültek arra, hogy a lehangolt, kedvetlen, fáradt állapotot hiányállapotként ismerjék fel. A pszichiáter rögtön jön az ostoba „szerotoninhiánnyal”, a pszichológus meg rögtön rejtett konfliktusokat keres. Persze sokszor van az is.

Depresszióipar könyvemből származik a következő lista, kik „nem ragálnak” az antidsepresszánsokra:
-a krónikus, gyógyíthatatlan, rossz prognózisú betegeket (O'Reardon és Amsterdam, 2001),
- a borderline személyiségzavarban szenvedők (Black és mtsi., 1991; Thase, 1996; Ezquiaga és mtsi., 1998).
-súlyosan betegek, öregek otthonában vagy elfekvőkben élők (Alexopoulos és mtsi., 2001)
-a rossz szociális és gazdasági körülmények közt élők (Downing és Rickels, 1973; Thase és Kupfer, 1987)
- az alacsony szociális támogatottságban részesülők (Miller és mtsi., 1992; Moos, 1990; Swindle és mtsi., 1989)
- a családi konfliktusoktól, tartós stressztől szenvedők (Joyce és Paykel, 1989; Thase és Rush, 1995)
- a többszörös veszteségeket átélők (Akiskal, 1982)
- az alacsonyszintű iskolai végzettségűek (Keller és mtsi., 1986; Scott, 1994)
-a munkahelyi problémákkal küszködők (Petersen és mtsi., 2001).
-stb.

Ha egy mondatban akarnánk ezt a sok kutatást összefoglalni, azt mondhatnánk: a megalázottak és megszomorítottak azok, akik „nem reagálnak” az antidepresszánsokra. Mert a depresszió nem betegség, hanem egyfelől hiányállapot, másfelől a szegénységre, reménytelenségre, kilátástalanságra adott teljesen jogos és egészséges reakció. Nem népbetegségről, nem az agyban kimutatható elváltozásról van szó, hanem nehezen, vagy alig élhető életekről. A pszichiátria azt szeretné, hogy éljünk vigyorogva ott, ahol normális embernek sírni van kedve? A pozitív pszichológia üzenete: nem az agyaddal van a baj, hanem a világgal.

Ne az agyadat változtasd meg vegyületekkel, hanem a világot tettekkel!

Szendi Gábor



































 

 

 

 

 

 

 

Küldje el barátjának, ismerősének!