Feliratkozás hírlevélre

Szendi Gábor: Hajhullás, gyógyszerek és antidepresszánsok

 

Sok gyógyszer okoz hajhullást, köztük számos pszichiátriai gyógyszer is. De hogy még a hatástalannak minősülő antidepresszánsok is? Netán éppen attól lesz valaki depressziós, hogy a "depressziójára" szedett szertől kihullik a haja? Vagy bízhatunk az antidepresszánsok érzelmi eltompultságot okozó hatásában? És akkor úgyis mindegy?

 

Sok gyógyszer mellékhatása a hajhullás. Míg némelyik hajhullást okozó gyógyszer szedése nem biztos, hogy ezért abbahagyható, más gyógyszerek szedésénél csak egy újabb érv a szedés abbahagyására.
Hajhullást okoznak a bétablokkolók (Propranolol, Inderal, Betalok, stb.), ACE-gátlók, véralvadásgátlók, fogamzásgátlók, szteroidok, nem szteroid gyulladáscsökkentők (az un. "modern" fájdalomcsillapítók többsége), a pajzsmirigyhormont gátló szerek, a savtermelés gátlók (cimetidin, famotidin, nizatidine, ranitidine). Ezek szedésének felfüggesztése csak a hajhullás miatt kérdéses. Már más kérdés az un. hangulatstabilizálók. Egy valódi mániás-depressziós betegnél a hangulatstabilizálók szedése erősen ajánlott, mert hogy egyedül ezek hatásosak a mániás-depresszió kezelésében. Azonban mint tudjuk, a pszichiátrián új mánia uralkodott el, fűre-fára rámondják, hogy mániás-depressziós, és rögtön hangulatstabilizálót is adnak rá (Healy, 2006). A hangulatstabilizálók, mint a lítium, valproátsav (Convulex, stb.), karbamazepin (Timonil, Neurotop) komoly hajhullást okozhatnak (Mercke és mtsi., 2000). A lítiummal kezelt betegek 10%-a, a valproát savval kezeltek 12%-a hajhullást tapasztal (McKinney és mtsi., 1996). Hillemacher és mtsi. (2006) a lamotrigin kapcsán is leírtak hajhullást.

A lítiummal kapcsolatos hajhullásról 1995-ig 101 esetben számoltak be. A nagy dózisban szedett lítiumtól a betegek 19%-ának hullott a haja. Kb. fél éves szedés után már észrevehető ritkulás tapasztalható. Valproát sav kapcsán 1995-ig 643 hajhullásos esetet írtak le. Karbamazepin kapcsán 1995-ig 177 eset vált ismertté. A hajhullás gyakoriságát 2-6% közt becsülik. Több eset ismert, amikor a hajhullás miatt valproát savról karbamazepinre vagy fordítva történt váltás, de a hajhullás megismétlődött.

Az antidepresszánsok

Az antidepresszánsok kapcsán egyértelmű a vélemény, hogy ezek kivétel nélkül számos bőr és hajproblémáért felelősek. A modern antidepresszánsok bőr alatti bevérzéseket (kék foltokat), véraláfutásokat, aknét, pszoriázist, csalánkiütéseket, ödémát, bőrgyulladást, szőrösödést, fényérzékenységet, bőrhólyagosodást, prurigót, bőrelszíneződést okozhatnak (Krasowska és mtsi., 2007).

Az antidepresszánsok szedése kapcsán szinte mindegyik szerrel kapcsolatban leírtak hajhullást. Igy pl. a fluvoxamin (Fevarin) (Parameshwar, 1996), a fluoxetin (Prozac) (Ananth és Elmishaugh, 1991; Gupta és Major, 1991; Jenike, 1991), citalopram (Citapram, stb.), mirtazapin (Mirtazapin, stb.), venlafaxin (Efectin, stb.) (Mercke és mtsi., 2000, Pitchot és Ansseau, 2001). A Prozac kapcsán 725 eset vált ismertté 1995-ig, a Zoloft (sertralin) esetében 46 eset ismert, a paroxetin (Paroxát, Seroxát) esetén 30 (Mercke és mtsi., 2000). Ghanizadeh (2008) esetismertetésében számos hajhullást leíró eset beszámolót idéz a Zoloft hajhullást okozó hatásáról. Hedenmalm és mtsi. (2006) a Zoloft és a citalopram esetén szignifikáns kapcsolatot írtak le a gyógyszerszedés és a hajhullás között.

A hajhullás a férfiaknak sem öröm, de a nőknek kiváltképp tragédia szokott lenni. Mivel az antidepresszánsok mindenre hatnak, csak a depresszióra nemigen, ezért szedésük, hacsak valaki nem direkt a mellékhatások miatt szedi (mondjuk szeretne csontritkulást, gyomorvérzést, mellrákot kapni), értelmetlen, és mint ez a rövid összefoglaló is mutatja, kopaszodáshoz vezethet. Van viszont egy jó hírünk is. Mivel az antidepresszánsok érzelmi kiégettséget okoznak, ezért ha valakinek hullani kezd a haja, valószínűleg teljesen közömbösen fogja érinteni.



































 

 

 

 

 

 

 

Küldje el barátjának, ismerősének!