Feliratkozás hírlevélre

Szellemírók által írt orvosi cikkek a hormonterápiát erőltetik

Forrás: New York Times 2009 aug. 4
Fordította: Váradi Judit

Legújabban felfedett törvényszéki dokumentumok bizonysága szerint egy gyógyszeripari vállalat által fizetett szellemírók adták a nevüket ahhoz a 26 tudományos cikkhez, melyek a nők hormonpótló terápiája mellett érvelnek. Ez azt sejteti, hogy az orvosi szakirodalom feletti rejtett ipari befolyás szélesebb körű, mint korábban gondoltuk.

Az 1998 és 2005 között orvosi szaklapokban megjelent cikkek bagatellizálták a kockázatokat, és kihangsúlyozták a hormonpótlás különféle betegségek -pl. a bőr öregedése, szívbetegségek, és dementia - ellen védelmet nyújtó előnyeit. Ez a feltételezett orvosi egyetértés a Wyeth gyógyszeripari cégnek kedvezett, amely egy orvosi kommunikációs céget fizetett meg a cikkek megírásáért. A Premarin és Prempro nevű hormonkészítményeinek eladása 2001-ben csaknem 200 millió dollárra szökött fel. A látszólagos egyetértésnek 2002-ben az vetett véget, hogy a hormonterápia egy kiterjedt országos vizsgálatát leállították, miután a kutatók rájöttek, hogy bizonyos hormonokat szedő, menopauzában lévő nőknél megnőtt az invazív mellrák, a szívbetegségek és a stroke kockázata. Egy későbbi vizsgálat kimutatta, hogy a hormonok növelik a dementia kockázatát idősebb betegekben. A szellemírók által írt cikkek jellemzően szakirodalmi áttekintő tanulmányok, melyekben a szerzők a kiterjedt orvosi kutatás adatait teszik mérlegre, majd jutnak végkövetkeztetésre egy bizonyos betegség kezelését illetően. A cikkek 18 orvosi szaklapban jelentek meg, mint pl. az American Journal of Obstetrics and Gynecology (Szülészeti és Nőgyógyászati Szakfolyóirat) és az International Journal of Cardiology (Kardiológiai szaklap). Az írások nem szóltak arról, hogy a Wyeth szerepet játszott volna az ügylet kezdeményezésében illetve, hogy fizetett volna érte. Az Elsevier, néhány szaklap kiadója, zavarát fejezte ki a szellemírás vádja miatt és nyomozást szeretne. A szellemírásról szóló dokumentumokat a Wyeth céget perlő ügyvédek leplezték le, és a PLoS Medicine (független orvosi szaklap) és a The New York Times törvényszéki kérésére hozták nyilvánosságra. A Wyeth szóvivője elmondta, hogy a cikkek tudományosan tényszerűek és hogy a gyógyszeripari cégek rendszerint orvostudományi cikkeket író ügynökségeket kérnek fel arra, hogy a kéziratok elkészítésében segítséget nyújtsanak a szerzőknek. A törvényszéki iratok alapján részletesen nyomon követhető, hogyan szerződött a Wyeth egy egészségügyi kommunikációs céggel a cikkek megtervezésére, megírására, majd vezető orvosokat kértek fel, hogy nevüket adják a cikkekhez, annak ellenére, hogy legtöbbjük egyáltalán nem, vagy csak kismértékben vett részt a cikkek megírásában.

Az iratok sejtetni engedik, hogy ez a gyakorlat messze túlmegy a Wyeth cég és a hormonterápia esetén, más gyógyszeripari cégek számos gyógyszerét is érinti. "Ez majdnem olyan, mint a szteroidok és a baseball", mondta Dr. Joseph S. Ross, a new yorki Mount Sinai School of Medicine geriátriai PhD professzora, aki a szellemírással kapcsolatos kutatást végezte. "Már nem tudni, ki használt és ki nem használt; nem tudni, mely cikkek fertőzöttek, melyek nem."

A szellemírással az a gond, hogy mivel az orvosok megbíznak az orvosi szakirodalomban, az egyes cikkeket elolvasva megváltoztathatják gyógyszerfelírási szokásaikat, nem tudván, hogy azok egy gyógyszercég megbízásából születtek.

"Hiányzik a szűrő akkor, amikor az olvasó nincs tisztában azzal, hogy egy cikk a gyártótól származik", mondta James Szaller, clevelandi ügyvéd, aki négy évet töltött a szellemírásokkal kapcsolatos iratok tanulmányozásával a hormonterápia ügyek felpereseinek megbízásából.

A Wyeth kb 8400 peres ügynek néz elébe, melyet azok az asszonyok indítottak, akik azt állítják, hogy a cég hormonkészítményei okozták betegségük kialakulását. Az eddig tárgyalt 31 ügyből 23 a Wyeth javára dőlt el; a cég öt sértettel megegyezett, a többi ügy fellebbezés alatt áll.

Doug Petkus, a Wyeth szóvivője, elmondta, hogy a hormonterápiáról szóló cikkek tudományosan megalapozottak voltak és az őket kiadó orvosi szaklapok megbízásából külső szakemberek szigorú felülvizsgálatának voltak alávetve.

Jóllehet a Wyeth továbbra is együttműködik orvostudományi cikkeket író ügynökségekkel, a cég 2006-ban azt az irányelvet tette magáévá, hogy felhatalmazza a szerzőket, hogy már korai szakaszában beavatkozhatnak a publikáció folyamatába, és, hogy a publikált szövegben a Wyeth vagy a szakcikk írók általi közreműködők bármely anyagi hozzájárulását feltünteti, mondta el Stephen Urbanczyk, a céget képviselő ügyvéd.

Az orvosok már régóta vitatják a hormonterápia előnyeit és kockázatait a menopauza tüneteinek kezelésében. Noha tanulmányok mutatták ki, hogy a hormonoknak jótékony hatásuk van a csípőtörések előfordulásának csökkentésében, de azt is kimutatták, hogy a gyógyszerek növelhetik a különféle rákok kockázatát.

Egy időben, a gyógyszerek Premarin nevezetű családja, amely a hormonterápia piacot uralta, a Wyeth egyik legkelendőbb márkája volt. A cég több szellemíró ügynökséggel dolgoztatott, hogy ezt a piacvezető szerepét megtartsa.

1997-ben például a DesignWrite, egy princetoni orvostudományi kommunikációs ügynökség, kétéves együttműködési tervet ajánlott a Wyeth-nek, amely kb. 30, orvosi szaklapokban publikálandó cikk előkészítését tartalmazta.

Egy cikk körüli fejlemények, amely a menopauzában a hőhullámok és az éjszakai izzadás elleni kezelésről szól, jól szemlélteti a DesignWrite módszereit.

Valamikor 2003-ban egy DesignWrite alkalmazott megírta a cikk 14 oldalas vázlatát; a szerző neve helyett a "TBD" (meghatározandó) rövidítés állt. 2003 júliusában a DesignWrite elküldte a vázlatot Dr. Gloria Bachmann-nak, a brunswicki Robert Wood Johnson Medical School szülész és nőgyógyász professzorának. Dr. Bachmann egy e-mail üzenetben válaszolt: "Kitűnően megírt vázlat." 2003 szeptemberében a DesignWrite e-mailben elküldte Dr. Bachmann-nak a cikk első piszkozatát, melyre ő ismét azt írta, hogy "kitűnő" és hozzátette, "egyetlen egy dolgot javítottam ki, amelyet pirossal jelöltem meg." A cikk, a DesignWrite piszkozat csaknem szó szerinti másolata, 2005-ben jelent meg a The Journal of Reproductive Medicine szaklapban, Dr. Bachmannt mint első szerzőt sorolta fel. A cikk a hormontartalmú gyógyszereket úgy jellemezte, mint amelyek a hőhullámok kezelésében az "legjobb eljárást" jelentik, és más kezelési módok iránt kevésbé volt lelkes. A "köszönetnyilvánítás"-ban számos orvosi szakírónak mondott köszönetet "szerkesztői közreműködéséért", nem árulva el, hogy ezek az írók a DesignWrite megbízásából dolgoztak, amely 25,000 dollárt számlázott a Wyeth-nek a cikk elkészítéséért.

Dr. Bachmann, akinek a menopauza területén 30 év jutatási és klinikai tapasztalata van, elmondta, hogy a cikk megjelenésében szakértelme biztosításával kiemelkedő szerepet játszott. E-mail üzenetei nem adják vissza azokat a hozzászólásait, amelyeket telefon-beszélgetések és személyes találkozások alkalmával tehetett. "Szükség volt egy áttekintő cikkre én pedig azt mondtam, 'Igen, majd átnézem a tervezetet és meggyőződöm arról, hogy az pontos legyen'"mondta el Dr. Bachmann egy keddi interjúban." Ez a munkám, ebben hiszek, ez tükrözi a nézeteimet."

Válaszul egy újságíró kérdéseire, Michael Platt, a DesignWrite elnöke leírta, hogy az ügynökség "nem vett részt, és nem is fog résztvenni semmiféle olyan anyag publikálásában, amelynek a rendelkezésre álló legjobb információk szerinti tudományos érvényességében nem bízik meg teljes mértékben".

Miközben az orvosi szaklapok egyre többet tudnak meg a szellemírásról a peres eljárások során kiadott iratokból, egyes szerkesztők elkezdtek keményebb kérdéseket feltenni a szerzőknek. Néhány vezető lap, pl The Journal of the American Medical Association (Az Amerikai Orvostudományi Társaság Lapja) szerzői előírásokat hozott létre, amelyek megkövetelik, hogy a cikkekhez hozzájárulók részletezzék szerepüket a cikk megírásában, és fedjék fel az érdekellentéteket. Sok lapnak kell még hasonló lépéseket tenniük.

Legújabban felfedett törvényszéki dokumentumok bizonysága szerint egy gyógyszeripari vállalat által fizetett szellemírók adták a nevüket ahhoz a 26 tudományos cikkhez, melyek a nők hormonpótló terápiája mellett érvelnek. Ez azt sejteti, hogy az orvosi szakirodalom feletti rejtett ipari befolyás szélesebb körű, mint korábban gondoltuk. Az 1998 és 2005 között orvosi szaklapokban megjelent cikkek bagatellizálták a kockázatokat, és kihangsúlyozták a hormonpótlás különféle betegségek -pl. a bőr öregedése, szívbetegségek, és dementia - ellen védelmet nyújtó előnyeit. Ez a feltételezett orvosi egyetértés a Wyeth gyógyszeripari cégnek kedvezett, amely egy orvosi kommunikációs céget fizetett meg a cikkek megírásáért. A Premarin és Prempro nevű hormonkészítményeinek eladása 2001-ben csaknem 200 millió dollárra szökött fel. A látszólagos egyetértésnek 2002-ben az vetett véget, hogy a hormonterápia egy kiterjedt országos vizsgálatát leállították, miután a kutatók rájöttek, hogy bizonyos hormonokat szedő, menopauzában lévő nőknél megnőtt az invazív mellrák, a szívbetegségek és a stroke kockázata. Egy későbbi vizsgálat kimutatta, hogy a hormonok növelik a dementia kockázatát idősebb betegekben. A szellemírók által írt cikkek jellemzően szakirodalmi áttekintő tanulmányok, melyekben a szerzők a kiterjedt orvosi kutatás adatait teszik mérlegre, majd jutnak végkövetkeztetésre egy bizonyos betegség kezelését illetően. A cikkek 18 orvosi szaklapban jelentek meg, mint pl. az American Journal of Obstetrics and Gynecology (Szülészeti és Nőgyógyászati Szakfolyóirat) és az International Journal of Cardiology (Kardiológiai szaklap). Az írások nem szóltak arról, hogy a Wyeth szerepet játszott volna az ügylet kezdeményezésében illetve, hogy fizetett volna érte. Az Elsevier, néhány szaklap kiadója, zavarát fejezte ki a szellemírás vádja miatt és nyomozást szeretne. A szellemírásról szóló dokumentumokat a Wyeth céget perlő ügyvédek leplezték le, és a PLoS Medicine (független orvosi szaklap) és a The New York Times törvényszéki kérésére hozták nyilvánosságra. A Wyeth szóvivője elmondta, hogy a cikkek tudományosan tényszerűek és hogy a gyógyszeripari cégek rendszerint orvostudományi cikkeket író ügynökségeket kérnek fel arra, hogy a kéziratok elkészítésében segítséget nyújtsanak a szerzőknek. A törvényszéki iratok alapján részletesen nyomon követhető, hogyan szerződött a Wyeth egy egészségügyi kommunikációs céggel a cikkek megtervezésére, megírására, majd vezető orvosokat kértek fel, hogy nevüket adják a cikkekhez, annak ellenére, hogy legtöbbjük egyáltalán nem, vagy csak kismértékben vett részt a cikkek megírásában.

Az iratok sejtetni engedik, hogy ez a gyakorlat messze túlmegy a Wyeth cég és a hormonterápia esetén, más gyógyszeripari cégek számos gyógyszerét is érinti. "Ez majdnem olyan, mint a szteroidok és a baseball", mondta Dr. Joseph S. Ross, a new yorki Mount Sinai School of Medicine geriátriai PhD professzora, aki a szellemírással kapcsolatos kutatást végezte. "Már nem tudni, ki használt és ki nem használt; nem tudni, mely cikkek fertőzöttek, melyek nem."

A szellemírással az a gond, hogy mivel az orvosok megbíznak az orvosi szakirodalomban, az egyes cikkeket elolvasva megváltoztathatják gyógyszerfelírási szokásaikat, nem tudván, hogy azok egy gyógyszercég megbízásából születtek.

"Hiányzik a szűrő akkor, amikor az olvasó nincs tisztában azzal, hogy egy cikk a gyártótól származik", mondta James Szaller, clevelandi ügyvéd, aki négy évet töltött a szellemírásokkal kapcsolatos iratok tanulmányozásával a hormonterápia ügyek felpereseinek megbízásából.

A Wyeth kb 8400 peres ügynek néz elébe, melyet azok az asszonyok indítottak, akik azt állítják, hogy a cég hormonkészítményei okozták betegségük kialakulását. Az eddig tárgyalt 31 ügyből 23 a Wyeth javára dőlt el; a cég öt sértettel megegyezett, a többi ügy fellebbezés alatt áll.

Doug Petkus, a Wyeth szóvivője, elmondta, hogy a hormonterápiáról szóló cikkek tudományosan megalapozottak voltak és az őket kiadó orvosi szaklapok megbízásából külső szakemberek szigorú felülvizsgálatának voltak alávetve.

Jóllehet a Wyeth továbbra is együttműködik orvostudományi cikkeket író ügynökségekkel, a cég 2006-ban azt az irányelvet tette magáévá, hogy felhatalmazza a szerzőket, hogy már korai szakaszában beavatkozhatnak a publikáció folyamatába, és, hogy a publikált szövegben a Wyeth vagy a szakcikk írók általi közreműködők bármely anyagi hozzájárulását feltünteti, mondta el Stephen Urbanczyk, a céget képviselő ügyvéd.

Az orvosok már régóta vitatják a hormonterápia előnyeit és kockázatait a menopauza tüneteinek kezelésében. Noha tanulmányok mutatták ki, hogy a hormonoknak jótékony hatásuk van a csípőtörések előfordulásának csökkentésében, de azt is kimutatták, hogy a gyógyszerek növelhetik a különféle rákok kockázatát.

Egy időben, a gyógyszerek Premarin nevezetű családja, amely a hormonterápia piacot uralta, a Wyeth egyik legkelendőbb márkája volt. A cég több szellemíró ügynökséggel dolgoztatott, hogy ezt a piacvezető szerepét megtartsa.

1997-ben például a DesignWrite, egy princetoni orvostudományi kommunikációs ügynökség, kétéves együttműködési tervet ajánlott a Wyeth-nek, amely kb. 30, orvosi szaklapokban publikálandó cikk előkészítését tartalmazta.

Egy cikk körüli fejlemények, amely a menopauzában a hőhullámok és az éjszakai izzadás elleni kezelésről szól, jól szemlélteti a DesignWrite módszereit.

Valamikor 2003-ban egy DesignWrite alkalmazott megírta a cikk 14 oldalas vázlatát; a szerző neve helyett a "TBD" (meghatározandó) rövidítés állt. 2003 júliusában a DesignWrite elküldte a vázlatot Dr. Gloria Bachmann-nak, a brunswicki Robert Wood Johnson Medical School szülész és nőgyógyász professzorának. Dr. Bachmann egy e-mail üzenetben válaszolt: "Kitűnően megírt vázlat." 2003 szeptemberében a DesignWrite e-mailben elküldte Dr. Bachmann-nak a cikk első piszkozatát, melyre ő ismét azt írta, hogy "kitűnő" és hozzátette, "egyetlen egy dolgot javítottam ki, amelyet pirossal jelöltem meg." A cikk, a DesignWrite piszkozat csaknem szó szerinti másolata, 2005-ben jelent meg a The Journal of Reproductive Medicine szaklapban, Dr. Bachmannt mint első szerzőt sorolta fel. A cikk a hormontartalmú gyógyszereket úgy jellemezte, mint amelyek a hőhullámok kezelésében az "legjobb eljárást" jelentik, és más kezelési módok iránt kevésbé volt lelkes. A "köszönetnyilvánítás"-ban számos orvosi szakírónak mondott köszönetet "szerkesztői közreműködéséért", nem árulva el, hogy ezek az írók a DesignWrite megbízásából dolgoztak, amely 25,000 dollárt számlázott a Wyeth-nek a cikk elkészítéséért.

Dr. Bachmann, akinek a menopauza területén 30 év jutatási és klinikai tapasztalata van, elmondta, hogy a cikk megjelenésében szakértelme biztosításával kiemelkedő szerepet játszott. E-mail üzenetei nem adják vissza azokat a hozzászólásait, amelyeket telefon-beszélgetések és személyes találkozások alkalmával tehetett. "Szükség volt egy áttekintő cikkre én pedig azt mondtam, 'Igen, majd átnézem a tervezetet és meggyőződöm arról, hogy az pontos legyen'"mondta el Dr. Bachmann egy keddi interjúban." Ez a munkám, ebben hiszek, ez tükrözi a nézeteimet."

Válaszul egy újságíró kérdéseire, Michael Platt, a DesignWrite elnöke leírta, hogy az ügynökség "nem vett részt, és nem is fog résztvenni semmiféle olyan anyag publikálásában, amelynek a rendelkezésre álló legjobb információk szerinti tudományos érvényességében nem bízik meg teljes mértékben".

Miközben az orvosi szaklapok egyre többet tudnak meg a szellemírásról a peres eljárások során kiadott iratokból, egyes szerkesztők elkezdtek keményebb kérdéseket feltenni a szerzőknek. Néhány vezető lap, pl The Journal of the American Medical Association (Az Amerikai Orvostudományi Társaság Lapja) szerzői előírásokat hozott létre, amelyek megkövetelik, hogy a cikkekhez hozzájárulók részletezzék szerepüket a cikk megírásában, és fedjék fel az érdekellentéteket. Sok lapnak kell még hasonló lépéseket tenniük.

Kommentár:

Az ilyen újságcikkek természetesen igyekeznek kiegyensúlyozottak lenni, hát megszólaltatják a bűnös cégeket is. Mit is várunk, mit is fognak mondani? Azt, hogy "azért rendeltünk ilyen cikkeket, mert ilyeneket becsületes kutatók nem írnának önként"? Nem indulnának perek, ha a szellemírás jelensége csupán arról szólna, hogy nagynevű emberek már lusták írni, és megírják nekik a cikket helyettük. A szellemírás arról szól, hogy a gyártó cég dönti el, milyen termékreklámot helyez el tudományos maszlaggal leöntve a egy független kutatótól származónak látszó cikkben. A szellemíráskutatás szerint a szaklapokban megjelent írások 10-15%-a ilyen típusú hamisítvány.

Lásd még vonatkozó könyvrészletemet!

Az ilyen újságcikkek természetesen igyekeznek kiegyensúlyozottak lenni, hát megszólaltatják a bűnös cégeket is. Mit is várunk, mit is fognak mondani? Azt, hogy "azért rendeltünk ilyen cikkeket, mert ilyeneket becsületes kutatók nem írnának önként"? Nem indulnának perek, ha a szellemírás jelensége csupán arról szólna, hogy nagynevű emberek már lusták írni, és megírják nekik a cikket helyettük. A szellemírás arról szól, hogy a gyártó cég dönti el, milyen termékreklámot helyez el tudományos maszlaggal leöntve a egy független kutatótól származónak látszó cikkben. A szellemíráskutatás szerint a szaklapokban megjelent írások 10-15%-a ilyen típusú hamisítvány.

Lásd még vonatkozó könyvrészletemet!



































 

 

 

 

 

 

 

Küldje el barátjának, ismerősének!